Sådan lapper du din cykel | Læs guiden hos Alex Cykler
- Simon F.
- Cykelreservedele
- 10. jun. 2024
-
1824views
- Reading time: 27 minutes
Sådan lapper du din cykel
Selv en ny cykel, der har nye dæk, nye slanger og nyt det hele kan få flade dæk. Og for at undgå unødvendigt slid på dine dæk og fælge, anbefaler vi helt klart, at du tjekker lufttrykket på dine cykeldæk mindst en gang om måneden. Nogle cykler skal faktisk pumpes en gang om ugen for at bevare det samme gode lufttryk, som du gerne vil have.
Hvis du er kommet i den uheldige situation, at din cykel er punkteret, er det rart at vide, hvordan du selv kan lappe den. Nedenfor gennemgår vi de forskellige trin for, hvordan du lapper din cykel.
Trin 1: Find ud af, om cykelslangen rent faktisk er punkteret
For at finde ud af om cykelslangen er punkteret, skal du have den ud af dækket. Start med at lukke luft ud af dækket. Skru derefter omløberen af, så ventilen kan komme igennem ventilhullet i fælgen.
Det er forholdsvist nemt at løsne dækket fra fælgen. Du skal blot bruge dækjern. Du kiler dem ind mellem fælg og dæk og vipper kanten af dækket op, til du kan få kanten af dækket ud over fælgen. Du behøver kun at frigøre den ene side af cyklens dæk fra fælgen for at få slangen delvist ud.
Du kan finde ud af, om cykelslangen er punkteret ved at nedsænke en del af den i en balje med vand.
Når slangen er halvt ude, skal den være lidt pustet op. Så kan du gennemgå et lille stykke ad gangen og se, om der pibler luftbobler op. Hvis der gør det, har du sikkert fundet hullet. Bemærk, at hvis det er selve ventilen, der er utæt, eller hvis hullet/hullerne sidder tæt på ventilen, er det nødvendigt at udskifte slangen.
Hvis du gennemgår hele dækket og ikke finder hullet, kan du regne med, at der ikke er tale om punktering. Andre årsager til at din cykel taber luft kan være, at ventilen er ødelagt, eller også er der blot tale om almindeligt tab af luft, som ikke kan forhindres.
Er dækket punkteret, og hvis du ønsker at lappe slangen, behøver du ikke afmontere hele hjulet. Vil du derimod udskifte slangen, skal du have hjulet af cyklen.
Trin 2: Hvis slangen er punkteret, find ud af hvor
Hvis du har ledt efter et eller flere huller jævnfør trinnet ovenfor, og det er lykkedes dig at finde mindst et hul, vil lapningen af cyklen formentlig være fuldendt, hvis du lapper hullet. Der kan dog være flere huller på samme slange – hvis du har været uheldig – og det kan derfor betale sig at lede efter andre huller, når du nu alligevel er i gang med lapning af din cykel.
Foruden at anbefale at du leder efter andre huller på slangen, så anbefaler vi også, at du markerer hullet/hullerne med kridt, kuglepen eller noget andet, der kan skrive. Så kan du nemt finde hullet/hullerne igen. Så behøver du ikke tage handling med det samme og lappe det første hul, du finder.
Sørg for at dækket ikke flytter sig i forhold til fælgen. Det er nemlig for, at det er nemmere at fjerne den skarpe/spidse genstand, der punkterede slangen. Derudover følges dæk og slange ad, og det er vigtigt, at ventilen er ud for ventilhullet i fælgen.
Hvis der var tale om en punktering, så er det også smart at fjerne den skarpe genstand, der punkterede dækket. Når du ved, hvor hullet er, ved du også, hvor det tilsvarende sted er inde i dækket. Vi anbefaler, at du også tjekker indersiden af dækket for at fjerne eventuelle skarpe genstande, så dit dæk ikke bare punkterer på ny. Pas på fingrene og brug gerne øjnene og en lygte. Du kan eventuelt bruge handsker, når du mærker efter det, der punkterede dit dæk. Så undgår du bedre at stikke eller skære dig.
Trin 3: Sådan lapper du din cykel
Når du har løsnet dækket fra fælgen, taget slangen ud og fundet hullet/hullerne, så kan du fortsætte med selve lapningen af cyklen. Det foregår ved, at du sliber let på cykelslangen. Det er for, at limen bedre kan klæbe fast på slangen og dermed øge chancerne for, at din lap bliver siddende. Hvis lappen blot slipper lidt i en af siderne, kan hele arbejdet være spildt, da luften dermed stadig kan slippe ud.
OBS: Hvis du har haft slangen i en balje med vand for at finde hul/huller, skal du sørge for at tørre slangen godt af for vand, inden du putter slangen tilbage i dækket og sætter dækket fast igen.
Når limen har siddet på slangen i et stykke tid (fem minutter), kan du sætte lappen på. Du skal sørge for at gnubbe/massere godt på lappen, så du sikrer, at den sidder godt fast. Herefter kan du fjerne det gennemsigtige folie.
Trin 4: Sæt det hele på plads og pump dækkene
Når du har lavet selve lapningen af cyklen, er det tid til at "få det hele på plads igen". Kort sagt skal du gøre det samme som før, bare i omvendt rækkefølge med én vigtig undtagelse: Dækjernene.
Start med at putte ventilen gennem ventilhullet i fælgen. Skru derefter omløberen på.
Det er nemmere at få slangen ind på plads, hvis der er en smule luft i. Det er også vigtigt at sørge for, at slangen ikke er drejet rundt eller kommer i klemme mellem dæk og fælg.
Når du har puttet slangen tilbage i dækket, sætter du dækket på plads.
Selvom du brugte dækjernene til at få dækket af fælgen, anbefaler vi, at du undlader at bruge dækjernene til at få dækket tilbage på fælgen. Hvis du er for hårdhændet – eller blot uheldig – kan du nemlig komme til at lave et nyt hul i slangen. I stedet kan du bruge handsker, så du bedre kan tage godt ved dækket uden at skade slangen.
Det anbefales, at man starter ved ventilen og sætter hver side af dækket på plads dér. Det er lige meget, hvilken vej du arbejder dig rundt derefter, men du skal tage et mindre stykke ad gangen og få begge sider af dækket ind på fælgen.
Når dækket er på plads igen, kan du have glæde af at pumpe dækket lidt mere. Hvis du drejer hjulet rundt og slår på dækket med eksempelvis din cykelpumpe, kan du bedre forhindre, at slangen slår folder. Det burde dog være rimelig godt forhindret, hvis du var påpasselig med at putte slangen på plads, så den ikke lavede folder, var drejet eller kom i klemme.
Til sidst skal du blot pumpe cykeldækket op til det ønskede dæktryk. Afslut med at sætte støvhætten på.
Trin 5: Nyd at din cykel er pumpet op og klar til brug
Nu hvor du har lappet din cykel og har pumpet dækket op til det ønskede lufttryk, så kan du bare slappe af og nyde, at din cykel er klar til brug. Du skal dog være forberedt på at skulle tjekke lufttrykket jævnligt, da selv slanger uden hul i taber luft over tid. Hvis der er tale om en punktering, og dækket/slangen taber luften i løbet af en halv eller hel dag, er det nødvendigt at få hullet/hullerne lappet eller udskifte hele slangen.
Hvis du oplever en ny punktering – som formentlig ikke kan undgås – så kan det være, at du er heldig, at det blot er et lille hul, og dækket derfor ikke bliver fladt så hurtigt. Men ikke desto mindre vil du skulle pumpe luft i cykeldækket ofte.
Det er ikke så godt at køre med for lidt luft i cykeldækkene, men der er ikke nogen formelle krav til, hvad for et lufttryk, der skal være i dine cykeldæk. Der er dog anbefalinger fra producenten af cykeldæk og -slanger. Du kan læse vores vejledning til, hvordan du finder det rette dæktryk til din cykel.
Har du ikke mod på selv at klare cykellapningen?
Hvis du ikke har mod på at kaste dig ud i selv at lappe din cykel, kan du få en anden til at gøre det for dig. Det kan være, at du kender nogen, der har hænderne godt skruet på, og som har forstand på at lappe cykler.
Lapning af en cykel kan være en træls opgave, og hvis du har prøvet det før og synes, at det er for besværligt og/eller tager for lang tid, er det oplagt at betale sig fra det. Professionelle cykelfolk kan nemt stå for lapning af din cykel. Den service koster ikke alverden, og det er også en vores spidskompetencer her hos Alex Cykler.
Du kan få en medarbejder i en af vores cykelbutikker til at lappe din cykel for dig. Vi kan kontaktes per mail eller telefon, og du kan også besøge en af vores fysiske forretninger. Vi har to butikker; en i København S og en i Kastrup. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig med at få din cykel gjort køreklar igen. Vi kan lappe de fleste cykler fra dag til dag. Ring eller skriv til os for at høre, hvordan vi kan hjælpe dig med lapning af cykel.
Vi kan også lave mange andre reparationer på vores værksteder, så tøv ikke med at kontakte os, hvis din cykel har brug for reparation eller service.
Alt det, du skal bruge, til at fikse et punkteret cykeldæk
Hos Alex Cykler forhandler vi alt det, du skal bruge til at fikse et punkteret cykeldæk. Du kan derfor vælge at købe de ting, du skal bruge, og så klare lapningen af cyklen selv.
Lige så snart du har et dæk, der har luft indeni, så kan de punktere. Det gælder også, selvom der er tale om såkaldte punkterfrie dæk. Punkterfri dæk er ikke en garanti for, at din cykel ikke kan blive flad. Denne type dæk kan nemlig også punktere ligesom de almindelige, men på grund af deres specielle teknologi, er der dog mindre risiko for, at der sker en punktering.
Hvis dine cykelslanger har et eller flere huller, og du gerne vil lappe dem, er det forholdsvist nemt og hurtigt at klare. Jo oftere du gør det, jo nemmere går det.
Her hos Alex Cykler forhandler vi alt det, du skal bruge for at lappe din cykel. Vi forhandler nemlig:
- Dækjern
- Lapper
- Lim
- Lappespray
- Velcrobånd
- Cykelpumper
Hvis din cykelslange ikke står til at redde (lappe), er det nødvendigt at udskifte den. Det kan du også sagtens gøre, for vi forhandler også et bredt udvalg af cykelslanger.
Vi forhandler mange forskellige ting inden for kategorien lappegrej og antipunktering, og hvad du gerne vil have er helt op til dig, men hvis budgettet er stramt, og du bare skal have det mest nødvendige, kan du formentlig klare dig med blot lapper og dækjern.
Fordele ved at få lappet cyklen
Når du fikser et punkteret cykeldæk, er der flere fordele. Hvis du kører på en cykel med dæk, der er for flade, vil det være unødigt hårdt at træde i pedalerne. Fladtrykte dæk betyder nemlig større friktion. Når dine cykeldæk er lappet og holder bedst muligt på dæktrykket, undgår du også bedre unødigt slid. Hvis du kører med flade dæk, fordi slangerne er punkteret, kan du opleve, at siden på dækkene bliver slidt, eller at de endda revner, fordi de ikke er pumpet nok op. Et dæk, der er pumpet tilstrækkeligt, giver dig også mindre risiko for punkteringer.
Lapningen af din cykel kan være besværlig, men det er godt givet ud i sidste ende, da du slipper for at bruge tid og energi på at pumpe dit cykeldæk ofte. Alt afhængigt af hvor stort hullet i cykelslangen er, vil dækket tabe luften hurtigt.
Hvis hullet i cykelslangen er lille, kan det være svært at vurdere, om der er tale om en punktering, eller om cykelslangen blot taber luft af sig selv. Selvom der ikke er hul på dine cykelslanger, må du forvente, at du skal tjekke og eventuelt pumpe dem en gang om måneden. Et cykeldæk taber nemlig op til 0,1 bar (ca. 1,5 PSI) om måneden. Hvis din cykelslange taber mere end dét, er der formentlig en utæthed.
Vi lapper gerne din cykel for dig. Kontakt os for at høre mere.